Aplikace mobilní číšník pro restaurace na platformě OS Android

bakalářská práce, 2011/2012

Authoři:

Klíčová slova:

číšník; obsluha; restaurace; OS Android

Popis:

Práce je zaměřena na vývoj aplikace pro mobilní systém OS Android. Cílem této aplikace je zjednodušit práci číšníkům a tímto zvýšit efektivitu daného podniku. Aplikace pracuje tak, že číšník příjme objednávku od hostů, zapíše ji do systému a objednávka bude odeslána do centrální databáze, kde k ní ostatní pracovníci kuchyně budou mít přístup pomocí webové aplikace. Celý systém má za úkol zjednodušit a zrychlit sdílení informací mezi zaměstnanci podniku.

Zrychlení práce s objednávkami je z hlediska efektivního provozu restaurace důležité pro to, aby se zákazníkům zkrátila doba čekání na objednané jídlo. Tímto krokem může restaurace zvýšit počet hostů, tudíž i obrat.

Úvod:

Aplikace nabídne číšníkům dostatečný jednoduché menu pro rychlý přesun z elektronického jídelního lístku do objednávky, ty bude aplikace automaticky vkládat do centrální databáze, která bude přístupná pouze zaměstnancům restaurace. Objednávky budou obsahovat informaci o tom, kdo si co objednal a kdo a kdy objednávku přijal.

Systém tedy bude obsahovat tři uživatelské role, číšník, majitel a kuchař. Každá z těchto rolí vyžaduje jiný druh přístupu i správy. ƒČíšník bude využívat rychlý přístup z mobilní aplikace. Majitel využije přehledný výpis a správu všech informací v systému. Kuchař bude potřebovat jasný výpis objednávek, tak aby neztrácel čas s hledáním a čtením objednávek.

Výsledky:

Nová mobilní aplikace obsahuje funkcionalitu pro vytváření účtů a objednávek, které se automaticky odesílají do centrální databáze. Plný nahrazuje stále často používané zapisování objednávek na papír a umož‹uje rychlý přístup k zadaným informacím dalším uživatelům systému (např. kuchařům), což značně urychlí provoz restaurace. Využil jsem nejnovějších ovládacích prvků Androidu 3.0 a vyššího, aby ovládání aplikace bylo co nejjednodušší.

Funkčnost této aplikace jsem otestoval na dvou participantech. Všichni dokázali s novou aplikací pracovat úspěšný. Test odhalil několik malých nedostatků. Týkaly se nejasného způsobu přidání objednávky k určenému účtu. Na základě toho zjištění jsem aplikaci rozšířil o tlačítko pro přidání další objednávky. Dále jsem nahradil harwarovým tlačítkem nepříliš vhodně implementovaný způsob návratu ze seznamu jídel do seznamu kategorií.

Výslednou implementaci aplikace se podařilo dostat do stavu, který je uživatelsky přístupný. Aplikace je zprovozněna a lze ji nasadit do plného provozu restaurace, přestože se ještý nejedná o finální verzi. Předpokládám, že užití této aplikace v praxi ukáže případné další nedostatky, protože byla otestována pouze v simulovaných podmínkách.

Obrázky:

Obr.1: návrh prostředí aplikace Obr.2: objednávka produktu
Obr.3: stav stolu, přidání další objednávky Obr.4: testování aplikace

Ke stažení:

Umístění:

Práce je umístěna v archivu FEL ČVUT.


V Praze, 12. 11. 2012
Pavel Vít